Dnes:
Poprad
24oC / 15oC


Zajtra:
Poprad
23oC / 14oC
KVETY | ZÁHRADKA | OKRASNÁ ZÁHRADA | ZDRAVÁ VÝŽIVA | RECEPTY | PORADŇA | KUTIL | ENCYKLOPÉDIA | DOM A CHALUPA |                               ADRESÁR | REKLAMA | KONTAKT

NÁPOJE | ŽIVOTNÉ PROSTREDIE | ZAUJÍMAVOSTI | DOBRÉ RADY | GARDEN PARTY | VÝSTAVY | DISKUSIE K ČLÁNKOM                                                             MAPA STRÁNOK
Hľadať na stránkach

Nájdete nás aj
na FaceBook-u

Nájdete nás aj
na Youtube

FLORA
PartnePartneri

Naposledy pridané


Najčítanejšie

dátum pridania
28-07-2014




Záhradkár v júli



1.dekáda:
Záhony jahôd, ktoré ponecháme na budúci rok, okopeme zavlažíme a prihnojíme. Tiež zakladáme nové jahodovisko. Už teraz si pripravíme záhon na vysádzanie.
Po zbere egrešov, ríbezlí a malín odstránime vyrodené konáriky. Na ovocné stromy s bohatou násadou dávame podpery.
Na viniči pokračujeme s vyštipovaním zálistkov, vyväzovaní letorastov a postrekoch proti perenospóre a múčnatke.
Ukončíme vysádzanie neskorých hlúbovín.Na záhon môžeme vysiať skoré odrody šalátu pre predpestovanie sadencov. V okrasnej záhrade odstrihávame odkvitnuté ruže a ostatné kvetiny.Za sucha zavlažujeme,podľa potreby prihnojujeme .

2. dekáda:
Po zbere drobného ovocia pokypríme ušliapané záhony, pozbierame polámané konáriky a tiež opadané ovocie, aby sa nestalo zdrojom pre škodcov. Aby sme zabezpečili rovnomerný rast zeleniny, nezabudnime na jej zalievanie a tiež vyplievanie buriny. V teplých oblastiach chránime slivky a jablká proti obaľovačom. Nezabúdajte na kompost, ktorý za sucha zalievame vodou, močovkou alebo hnojivým roztokom. Na ovocné stromy s dozrievajúcim ovocím upevníme fľaše so sladkým roztokom pre odchyt ôs.

3. dekáda:
V tomto období už zberáme skoré jablká a kôstkoviny. Začíname si pripravovať priestory na uskladnenie úrody. Pokračujeme v zbere cibule zo sadzačky a cesnaku, ktoré po vybratí necháme preschnúť na záhone. Podľa signalizácie pokračujeme v ochrane proti obaľovačom. Vinič postrekujeme proti botrytíde.



Autor:
   

verzia pre tlač




Pohyb ako životný štýl dátum pridania
27-07-2014


Sen o krásnej postave sníva asi väčšina žien a mužov. Pocit príťažlivosti či dokonalé proporcie však nie sú jedinými lákadlami. Nevzhľadné „faldíky“ a kilá navyše totiž nepredstavujú len estetické nedostatky, ale prinášajú aj zdravotné riziká. Rovnako tak aj nedostatok pohybu.



Fyzická aktivita, vyvážené stravovanie a vhodný pitný režim sú tak základom životného štýlu, ktorý svojim vyznávačom prináša okrem zdravia a peknej postavy aj radosť a sebauspokojenie. Nech už je naša motivácia či cieľ akýkoľvek, jedno máme spoločné. Začiatok. Prvé týždne či mesiace. Vydať sa na jeho cestu a zotrvať je pre niekoho ľahšie, pre iného ťažšie.

Pre svoju premenu sa pred niekoľkými rokmi rozhodla aj Denisa Lipovská, reprezentantka SR v bikini fitness a aktuálna Majsterka Európy v tejto kategórii. Skutočnej zmene životného štýlu predchádzalo manželovo jemné, avšak intenzívne podpichovanie, ale aj vlastná nespokojnosť s ochabnutým a neforemným telom a tvoriacou sa „pneumatikou“ okolo pásu. Začala v dvadsiatichšiestich rokoch vo fitku. Dala mu šancu, hoci k nemu nemala pozitívny vzťah. Ten si však postupom času vybudovala aj vďaka osobnému trénerovi, s ktorým začínala. Spätne to hodnotí ako veľký prínos. Jednak vďaka dobrému základu ako správne cvičiť a prekonávať vlastné limity a na druhej strane vďaka pravidelnosti cvičenia a pocitu zodpovednosti voči trénerovi. Po prekonaní počiatočnej lenivosti sa začala z každého tréningu tešiť, chodila viac vystretá, cítila sa zo dňa na deň zdravšia a silnejšia, usmievala sa a žiarila. Trénovala 3- až 4-krát do týždňa a ako doplnok k tomu využívala v malej miere aj kardio cvičenia. Prestala napríklad používať výťah a chodila viac pešo. Novému životnému štýlu samozrejme prispôsobila aj svoj jedálniček a pitný režim.

Kde je pevná vôľa, tam sa dejú zázraky

Výsledky prichádzali postupne. Po počiatočnom úbytku telesného tuku sa zamerala na tvarovanie postavy. Stavala na dobrom základe z detstva, pretože ako dieťa sa niekoľko rokov venovala gymnastike. Po čase, aj na základe podnetov z okolia, začala uvažovať nad súťažením. Jej úspechy prišli viac-menej od prvej súťaže. Tou boli Majstrovstvá Slovenska vo fitness, body fitness a bikini fitness žien na jar v roku 2012, kde sa prebojovala na 4. miesto rovno za vtedajšie reprezentantky. Jej motiváciou bolo byť stále lepšia a siahnuť si na vrcholové súťaže. Netrvalo dlho a aj napriek tomu, že bola neskúsená, prebojovala sa už v ďalšej sezóne do A teamu na Majstrovstvá sveta a zároveň sa zo dňa na deň stala reprezentantkou SR. Veľké úspechy dosahovala aj ďalej, ale na úplný vrchol sa jej podarilo vystúpiť až po troch rokoch. Na jar tohto roka vyhrala Majstrovstvá Slovenska, získala titul absolútnej víťazky na prestížnej súťaži Mozolani Classic a tiež titul Majsterky Európy.Stala sa tak v roku 2014 jednotkou na Slovensku v kategórii bikini fitness.

Pravidelne a vyvážene

Zmeny v stravovaní a v pitnom režime boli v jej prípade predovšetkým v nastolení pravidelnosti a pochopení, čo telu prospieva. Podľa Denisy je všetko o správnom dávkovaní jednotlivých nutričných hodnôt a v nastavení systému tak, aby mohol byť dlhodobo udržateľný. Zdravé potraviny sa naučila prijímať s radosťou a pôžitkom a ostatné chute si necháva na špeciálne vyhradený deň. „Správne nastavené stravovanie a pitný režim sú základom úspechu. Človek, ktorý sa aktívne venuje tréningu, musí mať vyvážený príjem jednotlivých zložiek potravy. Dôležitý je predovšetkým príjem bielkovín, tukov, sacharidov, vitamínov, minerálov a stopových prvkov. Aby sa však zabezpečila efektivita tréningu a telo fungovalo správne, je nevyhnutné dodať mu dostatok tekutín. Voľba druhu nápoja závisí od konkrétnych podmienok, niekedy je najvhodnejšia voda, inokedy ovocná šťava. Pred tréningom sú vhodné aj nesladené kofeínové nápoje alebo káva, ktoré nabudia organizmus a človek je schopný podať vyšší výkon a väčšie množstvo energie, čo nepriamo napomáha redukcii hmotnosti,“ dodáva.

Dobré rady nad zlato

Cvičeniu a zdravému životnému štýlu zasvätila aj svoj profesionálny život. Od konca roku 2012 pôsobí ako fitness trénerka v Bratislave. Ako sama tvrdí, v tejto práci sa našla. Teší ju práca s ľuďmi a to, že môže podávať ďalej svoje vedomosti a skúsenosti. Má rôznu klientelu a tréningy prispôsobuje jednotlivým potrebám a možnostiam klientov a tomu, čo ich na tréningu baví. Samozrejme, v kombinácii s tradičnými tréningovými zásadami. Začiatočníkom radí nájsť predovšetkým dostatok odhodlania a pevnej vôle a vytvoriť si k novému životnému štýlu zaľúbenie a tešiť sa z neho. V praktickej rovine má pre všetkých nasledujúce odporúčania:
· začať s cvičením s vlastnou váhou, s činkami prípadne vo fitnesscentre na strojoch. Dôležité je úvodné posilnenie svalstva celého tela.
· ak si netrúfate začať sami, skúste to s trénerom. Ten na základe stavu, dispozícií a cieľov vytvorí nielen cvičebný plán, ale poradí aj v stravovaní a v pitnom režime a nastolí cvičeniu pravidelnosť.
· mužom radí zamerať sa viac na techniku a až po jej zvládnutí s menšími váhami prejsť na tie väčšie. Naopak ženám odporúča nebáť sa silového tréningu. Nemusia sa totiž vôbec obávať rýchleho nárastu svalovej hmoty, pretože tá sa v skutočnosti vytvára veľmi pomaličky a netreba si ju mýliť s lokálnym prekrvením niektorej svalovej partie.
· v stravovaní sa treba zamerať hlavne na pravidelnosť a vyváženosť nutričných hodnôt počas dňa. Vyberať si zdravšie alternatívy jedál, jesť veľa zeleniny, dostatok bielkovín a vyvarovať sa drastickým diétam a hladovaniu.
· nepodceňovať pitný režim a nájsť si vlastný „vodný“ režim, nakoľko niekto potrebuje vody viac, iný menej. Počas tréningu treba v prestávkach medzi sériami dopĺňať tekutiny po dúškoch, nie nárazovo.
· najdôležitejšie je nájsť taký režim, ktorý je možné dodržiavať dlhodobo, prirodzene a na zmenu životného štýlu si dopriať dostatok času. Ani sa netreba trápiť nad prehreškami a vopred počítať aj so zlyhaniami. Pozitívny prístup k cvičeniu a k novému životnému štýlu je základ úspechu.

Autor: Tomáš Kočí, foto: FLORA.sk
   

verzia pre tlač




Partnerské portále

Posledné reakcie

Reklama


Aktuálne ceny PHM


Najdiskutovanejšie

Aké bude počasie?
Predpoveď na
dnes

  Bratislava
  26oC / 18oC
  vlhkosť 80%

  Košice
  29oC / 18oC
  vlhkosť 60%

  Nové Zámky
  29oC / 19oC
  vlhkosť 80%

  Poprad
  24oC / 15oC
  vlhkosť 90%

  Piešťany
  29oC / 19oC
  vlhkosť 80%

  B. Bystrica
  27oC / 17oC
  vlhkosť 90%

uvedené hodnoty sú
Max. denná /
/ Min. ranná
teplota

KVETY | ZÁHRADKA | OKRASNÁ ZÁHRADA | ZDRAVÁ VÝŽIVA | RECEPTY | PORADŇA | KUTIL | ENCYKLOPÉDIA | POHĽADNICE | ADRESÁR | REKLAMA | MAPA STRÁNOK | KONTAKT
Obsah stránok je predmetom autorsko-právnej ochrany v zmysle Autorského zákona č.387/1997 Z.z. v platnom znení. Delphine Computers & Software Studio