KVETY | ZÁHRADKA | OKRASNÁ ZÁHRADA | ZDRAVÁ VÝŽIVA | RECEPTY | PORADŇA | KUTIL | ENCYKLOPÉDIA | DOM A CHALUPA |                               ADRESÁR | REKLAMA | KONTAKT

NÁPOJE | ŽIVOTNÉ PROSTREDIE | ZAUJÍMAVOSTI | DOBRÉ RADY | GARDEN PARTY | VÝSTAVY | DISKUSIE K ČLÁNKOM                                                             MAPA STRÁNOK
Hľadať na stránkach

Nájdete nás aj
na FaceBook-u

Nájdete nás aj
na Youtube

Dobré rady
PartnePartneri

Naposledy pridané


Najčítanejšie

Ako sa nestať diabetikom dátum pridania
02-12-2013


Výskyt a šírenie diabetu 2. typu neustále narastá, a preto je prioritou identifikovať príčiny, ktoré prispievajú k vzniku tohto ochorenia alebo s ním súvisia. Jedným z hlavných faktorov spojených s diabetom 2. typu je nadmerná telesná hmotnosť a jej zníženie sa odporúča nielen pre prevenciu, ale tiež pre kontrolu tohto ochorenia.


Kilá navyše sú rizikovým faktorom

V súčasnosti na celom svete trpí nadváhou viac než 1,1 miliardy dospelých ľudí a 312 miliónov z nich je priamo obéznych. Za posledných 30 rokov bol zaznamenaný rapídny globálny nárast počtu dospelých ľudí s diabetom 2. typu. Od roku 1980 do roku 2008 sa výskyt cukrovky 2. typu viac než zdvojnásobil a odhaduje sa, že do roku 2030 ňou bude trpieť vyše 500 miliónov ľudí. Pri diabete 2. typu je navyše potrebné vynaložiť značné výdavky na zdravotnú starostlivosť a vo veľkej miere je tiež ovplyvnená kvalita života. Všetky tieto faktory viedli k potrebe zamerať sa na prevenciu a kontrolu cukrovky.

Avšak faktorom, ktorý sa s diabetom 2. typu spája najviac, zostáva nadmerná telesná hmotnosť. Práve preto sa pozornosť zameriava na riadenie hmotnosti prostredníctvom zdravého životného štýlu. Vzhľadom na spojitosť medzi priberaním a cukrovkou je najdôležitejšie zamedziť nárastu telesnej hmotnosti, aby sme tak predišli alebo spomalili vznik diabetu 2. typu. Zníženie telesnej hmotnosti sa odporúča aj u ľudí, ktorí už majú cukrovku 2. typu. U pacientov, ktorí schudli a dokázali si váhu udržať, sa zistil ústup tohto ochorenia.

Dôležité je hýbať sa

Stratégie pre boj s obezitou musia byť zamerané rovnako na príjem energie, ako aj výdaj, a teda na príjem potravy a telesnú aktivitu. Nedávna štúdia uvádza, že bazálny metabolizmus nehrá veľkú úlohu pri náraste váhy, ale telesná aktivita je veľmi dôležitým faktorom. Niektorí autori pripisujú nárast hmotnosti americkej populácie výlučne zvýšenému príjmu potravy, pričom argumentujú, že ich telesná aktivita vo voľnom čase sa nezmenila celé desaťročia, počas ktorých došlo k nárastu obezity.

Nevyhnutným krokom programov na prevenciu diabetu je stanovenie vzorca telesnej aktivity, pretože sedavý životný štýl


zvyšuje riziko vzniku cukrovky 2. typu priamo a rovnako aj prostredníctvom vplyvu na obezitu. Telesná aktivita vedie k nárastu citlivosti na inzulín, ktorá pretrváva 24 až 72 hodín.

„Inzulín nazývame aj ukladací hormón. V tele sa uvoľňuje ako reakcia na jedlo, ktoré obsahuje sacharidy a je priamo úmerný jeho glykemickej záťaži. Tá zjednodušene vyjadruje rýchlosť, akou sa prijaté sacharidy obsiahnuté v jedle premenia na glukózu a dostanú sa do krvného obehu. Čím je vyššia, tým rýchlejšie stúpne hladina krvného cukru a telo uvoľní viac inzulínu, aby mohlo túto energiu uložiť. Citlivosť na inzulín vyjadruje, ako bunky na inzulín reagujú. U ľudí, ktorí majú telo veľmi citlivé na inzulín, stačí aj malé množstvo inzulínu pre spracovanie sacharidov. Pokiaľ je jeho hladina nízka, mastné kyseliny sú premenené na energiu, inzulín ich nespracuje a človek chudne alebo aspoň nenaberá na váhe. Naopak, ľudia trpiaci rezistenciou na inzulín – diabetici vyžadujú na ich spracovanie vyššiu dávku inzulínu. Pokiaľ je hladina inzulínu vysoká, nie je možné zbavovať sa tukov, k ich spaľovaniu dochádza až po jej znížení. Preto má pri prevencii cukrovky veľký význam telesná aktivita, ktorá vedie k nárastu citlivosti na inzulín, na základe ktorej telo produkuje menšie množstvo inzulínu a človek môže chudnúť. Okrem telesnej aktivity odporúčam sledovať aj glykemický index skonzumovaných jedál a vyberať si skôr tie, ktoré ho majú nižší, pretože ľudské telo energiu z nich rozkladá postupne a nespôsobuje také výrazné výkyvy krvného cukru. Patrí sem napríklad zelenina, strukoviny, mlieko, tvaroh, jogurt a iné,“ uzatvára Denisa Lipovská, fitness trénerka a vicemajsterka Európy v bikiny fitness 2013.

Autor: Tomáš Kočí
   

verzia pre tlač

Reakcie na článok počet príspevkov: 0




Vaša reakcia:


Podpis:


Odpovedzte na kontrolnú otázku: Akú farbu má SNEH?
(bez správnej odpovede automat nezaznamená Váš príspevok,
a obsah, ktorý ste napísali, sa stratí)








Partnerské portále

Posledné reakcie

Reklama



Najdiskutovanejšie

KVETY | ZÁHRADKA | OKRASNÁ ZÁHRADA | ZDRAVÁ VÝŽIVA | RECEPTY | PORADŇA | KUTIL | ENCYKLOPÉDIA | POHĽADNICE | ADRESÁR | REKLAMA | MAPA STRÁNOK | KONTAKT
Obsah stránok je predmetom autorsko-právnej ochrany v zmysle Autorského zákona č.387/1997 Z.z. v platnom znení. Delphine Computers & Software Studio