Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Viac informácií.




KVETY | ZÁHRADKA | OKRASNÁ ZÁHRADA | ZDRAVÁ VÝŽIVA | RECEPTY | PORADŇA | KUTIL | ENCYKLOPÉDIA | DOM A CHALUPA |                               ADRESÁR | REKLAMA | KONTAKT

NÁPOJE | ŽIVOTNÉ PROSTREDIE | ZAUJÍMAVOSTI | DOBRÉ RADY | GARDEN PARTY | VÝSTAVY | DISKUSIE K ČLÁNKOM                                                             MAPA STRÁNOK
Hľadať na stránkach

Nájdete nás aj
na FaceBook-u

Nájdete nás aj
na Youtube

Zdravie
PartnePartneri

Naposledy pridané


Najčítanejšie

Reklama    



Zdravé raňajky môžu zhoršiť náš výkon dátum pridania
28-08-2007


Raňajky nemusia byť vždy dobrým štartom na začiatku dňa. I zdravé müsli sa môže podpísať pod zlé výkony. Vo svojej štúdii o tom píše Leigh Gibson z Roehampton University v Londýne.


Ako uvádza, do mozgu sa dostáva podľa potreby dostatočné množstvo glukózy. Vyvracia tak rozšírený názor, že podobne, ako dokáže po konzumácii na uhľohydráty bohatej stravy prudko stúpať a klesať glykémia (hladina cukru v krvi), tak dochádza v mozgu ku krátkodobému zaplavovaniu glukózou. Gibson to vysvetľuje na jednoduchom orálnom glukózovom tolerančnom teste, ktorý sa používa na diagnostikovanie cukrovky. Človek pri ňom musí na lačný žalúdok vypiť roztok glukózy, čo vedie skutočne k razantnému nárastu glykémie a jej následnému prudkému poklesu. V skutočnosti však podľa neho nikto nekonzumuje čistú glukózu. A pri potravinách bohatých na uhľohydráty trvá určitý čas, kým sa rozložia. Zdravé ľudské telo disponuje účinným systémom, ktorý cukor presne reguluje. Na ceste k sivým mozgovým bunkám prechádza glukóza cez



astrocyty (bunky podporného nervového tkaniva hviezdicového tvaru), ktoré majú dôležitú úlohu pri metabolizme mozgu.

Gibson prišiel na to, že po konzumácii na uhľohydráty bohatých potravín sa zvyšuje len verbálny pamäťový výkon. Vychádzal zo súvislosti s glykemickým indexom (GI) potravín, ktorý určuje, ako rýchlo stúpa po konzumácii jedla glykémia.

Výskumu sa zúčastnili dobrovoľníci, na ktorých sledoval účinok potravín s rozdielnym GI. Na pamäť priaznivo vplývali potraviny obsahujúce pomalé sacharidy, napríklad ovsené vločky. Úlohu pritom hral aj takzvaný stresový hormón kortizol, ktorý v nepatrných množstvách pomáha zvyšovať výkon pri duševnej práci. Nemeckí vedci zasa zistili, že potraviny s vysokým GI podporujú produkciu kortizolu. Ľudia vystavení stresu by si preto mali dávať pozor na svoj jedálniček.

Naopak ranný džoging alebo bicyklovanie by mal človek absolvovať s prázdnym žalúdkom. Najlepšie výsledky totiž vykazovali hladní ľudia. Tí, ktorí si dali zdravé müsli, dopadli oveľa horšie. Dôvodom je hormón ghrelín, ktorý produkuje žalúdok, keď sme hladní. "Stará sa o to, aby sme boli ostražití - ako hladné zviera na love," vysvetlil neurológ Tamas Horvath z univerzity Yale. A práve uhľohydráty obmedzujú produkciu ghrelínu.

Autor: SITA (WEBNOVINY)
   

verzia pre tlač

Reakcie na článok počet príspevkov: 3



1 Vesna 05-08-2011 | 11:02:16
Ako môže niekto napísať "zdravé músli? To je to najnezdravšie, čo existuje! A také lepidlo na črevá, ako ovsené vločky? Zdravé a to nielen na raňajky, je nejesť nič z obilia a múky. Ak obilie, tak iba namočené a naklíčené a rozmixované na kašu, aj to iba málo samotné bez osladenia nanajvýš s nejakou troškou tuku. Tmavý celozrnný chlieb so slaninou a cibuľou a cesnakom boli vcelku zdravé raňajky našich predkov - pretože chlieb si piekli sami zo zdravého nemodifikovaného obilia a v chlebovej peci.

2 ado 07-08-2011 | 9:39:39
a ovos je co? To nie je obilie? :-) Ale suhlasim, ze musli z obchodov je vsetko, len nie zdrave. Treba si namiesat vlastnu zmes bez zbytocnych cukrov a E-cok.

3 milan 31-03-2013 | 9:46:15
najlepsie ranajky-ovocie ktore pomaha odburat vsetky jedy z tela




Vaša reakcia:


Podpis:


Odpovedzte na kontrolnú otázku: Akú farbu má SNEH?
(bez správnej odpovede automat nezaznamená Váš príspevok,
a obsah, ktorý ste napísali, sa stratí)




Reklama    







Partnerské portále

Posledné reakcie

Reklama



Najdiskutovanejšie

Aké bude počasie?
Predpoveď na
dnes

uvedené hodnoty sú
Max. denná /
/ Min. ranná
teplota

KVETY | ZÁHRADKA | OKRASNÁ ZÁHRADA | ZDRAVÁ VÝŽIVA | RECEPTY | PORADŇA | KUTIL | ENCYKLOPÉDIA | POHĽADNICE | ADRESÁR | REKLAMA | MAPA STRÁNOK | KONTAKT
Obsah stránok je predmetom autorsko-právnej ochrany v zmysle Autorského zákona č.387/1997 Z.z. v platnom znení. Delphine Computers & Software Studio